[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
معرفی انجمن::
اخبار رویدادها::
گالری عکس و فیلم::
اخبار علمی::
عضویت در پایگاه::
بخش آموزش::
مراکز مرتبط::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
سایت پیشین انجمن::
ثبت نام در همایش و کارگاه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
اطلاعات تماس
تلفن و نمابر: 02188793745
آدرس دبیرخانه: تهران، میدان ونک چهارراه جهان کودک خیابان شهیدی کوچه سپر پلاک 1
ایمیل: anjoman.probiotic@gmail.com
کد پستی: 1518716513
..
فصلنامه پژوهش و نواوری
..
وبینار تیرماه
..
وبینار مرداد ماه
..
وبینار شهریور ماه
..
اتحادیه زیست شناسان
..
:: استفاده از پروبیوتیک ها در درمان زخم های پوستی ::
 | تاریخ ارسال: 1403/1/27 | 
استفاده از پروبیوتیک ها در درمان زخم های پوستی
پوست بزرگترین عضو بدن از نظر وزن و مساحت است و وظیفه اصلی آن دفاع از بدن در برابر عوامل مضر می باشد. pH پوست انسان در محدوده ۲/۴-۶/۵ است. این محدوده اسیدی از رشد بیش از حد باکتری­ها به عنوان یک دفاع ضد میکروبی جلوگیری می­کند. پوست ساختار پیچیده­ای دارد که می­تواند خود را ترمیم کند ؛ اما گاهی اوقات قادر به بازسازی بافت خود نیست. در نتیجه زخم روی آن ایجاد می­شود. بدین منظور درمان زخم یکی از اساسی­ترین مسائلی است که بشر به آن نیاز دارد. لذا عدم التیام زخم اثرات اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی بر بشر تحمیل می­کند. از طرفی، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک­ها به منظور التیام زخم منجر به مقاومت دارویی و از بین رفتن کارایی آن­ها می شود. بنابراین، نیاز به رویکردهای درمانی جایگزین و عملگرا ضروری است. امروزه پروبیوتیک تراپی به دلیل مزایای بالقوه، بسیار مورد توجه واقع شده است. منطق استفاده از آن­ها برای مقاصد پزشکی به گذشته بر می­گردد و بر این فرضیه استوار است که تجویز خوراکی یا موضعی پروبیوتیک، میکروبیوم آسیب دیده انسان را دوباره بازیابی می­کند. پروبیوتیک‌ها به عنوان حامیان کوچک سلامت، طیف وسیعی از فواید سودمند را برای میزبان در التیام زخم­های پوستی به ارمغان می­آورند. برخی از این اثرات مثبت شامل کاهش التهاب و تسریع روند بهبود زخم می­باشد. پروبیوتیک­ها بواسطه مکانیسم­های درمانی حول محور ترشح پپتیدهای ضد میکروبی، مهار چسبندگی پاتوژن­ها به سلول­های اپی تلیال، مهار تهاجم باکتری­ها و فعال شدن سلول­های التهابی و هم چنین مهار بیوفیلم از بروز عفونت در زخم ­جلوگیری می­کنند. علاوه بر این، پروبیوتیک­ها قادر به تولید و ترشح مواد اگزوپلی ساکاریدی هستند که باعث تحریک سیستم ایمنی و در ادامه افزایش توان ترمیمی آن­ها می­شود. هم چنین با تکثیر لنفوسیت­ها، تولید سایتوکین­ها و فعال شدن ماکروفاژها موجب التیام و بسته شدن سریع تر زخم می­شوند. مطالعات اخیر نشان داده است پروبیوتیک‌ها با تنظیم سلامت پوست و برهمکنش‌های محور فیزیولوژیکی مغز-روده-پوست قادر هستند به عنوان ابزار مدیریتی بالقوه با هدف ترمیم زخم مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به موارد فوق می­توان اذعان داشت چشم انداز آینده پروبیوتیک­ها در درمان زخم نه تنها کنترل یا درمان بیماری می­باشد بلکه افزایش کیفیت زندگی بیمار هم است. بنابراین استفاده از پروبیوتیک­ها به عنوان درمان کمکی در زخم­های مرتبط با پوست مورد انتظار می­باشد [۱, ۲].
نویسنده : دکتر ناظمی محقق گروه تک ژن زیست


شکل ۱ - مکانیسم عمل پروبیوتیک ها برای بهبود بیماری های پوستی از جمله زخم [۳].
۱.       Sinha, A., et al., Probiotic bacteria in wound healing; an in-vivo study. Iranian Journal of Biotechnology, ۲۰۱۹. ۱۷(۴): p. e۲۱۸۸.
۲.       Mohtashami, M., et al., Lactobacillus bulgaricus and Lactobacillus plantarum improve diabetic wound healing through modulating inflammatory factors. Biotechnology and applied biochemistry, ۲۰۲۱. ۶۸(۶): p. ۱۴۲۱-۱۴۳۱.
۳.       Gao, T., et al., The Role of Probiotics in Skin Health and Related Gut–Skin Axis: A Review. Nutrients, ۲۰۲۳. ۱۵(۱۴): p. ۳۱۲۳.





 
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 77 بار   |   دفعات چاپ: 6 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران Iranian Probiotics and Functional Foods Society
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 53 queries by YEKTAWEB 4645